aneb Troška cyklistiky
Měl jsem ještě jeden volný den a než jsem se stačil zamyslet, co s ním, psali kamarádi, že pojedou na kole "cyklostezku" z Cromwellu do Clyde. Kolem jezera Dunstan, což je voda zadržená hrází Clyde dam, kde jsem zastavoval cestou z Dunedinu. Ale celé údolí jsem si moc neužil, cestou tam pršelo (a navíc jsem "konverzoval v holých větách" se stopařem Robertem) a zpět už se stmívalo. Teď bude příležitost si ho prohlédnout pořádně.
 |
Pravý přítok do jezera, řeka Kawarau, kousek od Cromwellu |
Plán byl takový, že budou dvě auta, jedno si dáme do cíle a druhým se vrátíme na start do Cromwellu. Ranní "velký voči" nás přiměly k nápadu posunout si cíl až do města Alexandra, dalších 12km po proudu. Jak se ukáže, trošku budemem litovat.
Silnice vede po levém břehu jezera a následně řeky Clutha a cyklostezka po pravém a mosty jsou tu dost řídce.
 |
Most přes řeku Clutha v Alexandře. Náš cíl cesty. |
Kolo mi půjčil Ivčin přítel Honza, celopéro, jehož jediná záludnost byly obráceně brzdy, levá zadní, pravá přední, jako na motorce. Ale už jsem na něm jel v lednu a přes řídítka nepřeletěl, tak to snad dám podruhé.
Počasí má být skoro bez deště, možná trocha odpoledne, takže vyrážíme. Kamarád Petr a jeho kolega z práce, Ind. Při představování tedy opět test z porozumění další varianty angličtiny. Slovo "Kolmišon" nebylo celé jméno, ale celá věta "Call me Shaun". Ale dál už mu bylo rozumět lépe a zásadní věci, jakože je to tady fajn a výhledy jsou nádherné, jsme si sdělili bez problémů.
 |
Vlevo Kolmišon, vpravo Petr, na začátku údolí |
O tom, že stará část Cromwellu je zatopená přehradou jsem psal už minule, takže teď něco o jezeru Dunstan. V 70-tých letech řešil jižní ostrov nárůst spotřeby energie a investovalo se do dalšího rozvoje. Úzká soutěska nad městem Clyde se jevila vhodnou pro výstavbu přehrady s dostatečnou kapacitou a spádem, jak pro provoz hydroelektrárny, tak pro zavlažování sadů nad Cromwellem. Po mnoha diskuzích a přijetí různých kompromisů, např. o přesunu některých historických domů ze starého Cromwellu a vytvoření "skanzenu" Cromwell Heritage Precinct, byla stavba schválena a v roce 1982 zahájena.
 |
Cromwell před a po zatopení údolí přehradou |
Že je Nový Zéland geologicky dost komplikovaný (je to prostě hromada bláta a kamení vyhrnutá z moře posuny litosférických desek a vylepšená sopkami) se vědělo předem, stejně jako o riziku zemětřesení a možných sesuvů půdy do jezera. Událost v Itálii z roku 1963, na přehradě
Vajont, byla v tuto dobu velmi čerstvá.
 |
Historické foto údolí před stavbou přehrady |
Navzdory podrobnému geologickému průzkumu se během stavby objevilo mnoho komplikací a jednu chvíli se dokonce řešilo zmenšení, či zrušení stavby. Téma samozřejmě i politické. V místě přehrady je aktivní geologický zlom. Přehrada má základovou spáru provedenou tak, aby snesla posun o 1-2m a svahy nad jezerem byly zajištěny a jsou monitorovány. Stálo to nakonec asi o 45% víc, což je v dnešní době zcela normální.
Angličtináři a uživatelé Google translator si mohou počíst více zde:
Geologie Clyde dam |
Výmluvný nákres potenciálních sesuvů půdy, tedy skoro v každém místě, z některé strany údolí, může něco ujet |
A teď už na cestu. Jako každé údolí, tak i toto má jednu stanu mírnější a vhodnější pro stavbu cesty a druhou "divočejší". Po jednodušší straně vede hlavní silnice. Zde nás asi čeká hodně zajímavých úseků.
 |
První lávka, na druhé straně je vidět jeden ze "zajištěných" sesuvů |
Trasa je to opravdu velkolepá. Otevřena byla v roce 2021 a vláda a místní samosprávy a spolky do ní investovaly přes 26mio NZ$, což bylo tehdy asi 400mio CZK. Celková délka (začíná už nad Cromwellem a prochází městem a samozřejmě místním skanzenem) je 55km a většina byla opravdu nově budována, včetně mostů a lávek.
 |
Nechybí informační tabule o zajímavých místech. Zde můžete třeba na skále hledat stopy po krompáčích čínských dělníků, projíždíme bývalým zlatým dolem. |
 |
Není to pořád jen mírné "houpání" podél vody. Dva útesy s objíždí horem a na celé trase postupně naberete 500m (a to jedete "po proudu") |
 |
Značení je důkladné, pro méně zdatné i varovaní před větrem (a před nepřehlednými zatáčkami obvyklé "keep left") |
 |
Nejvyšší bod trasy |
 |
A hlavní atrakce "Hugův most" |
 |
"Lužní" lesy pod Clyde, cestou do Alexandry |
Posledních 10 km byla už trochu znát únava a proto si Petrovo kolo vymyslelo hru na pravidelné vydýchání a ospočinek a povolilo jednu kliku od pedálů. Nemaje příslušný velký imbus jsme to neměli jak pořádně dotáhnout a intervaly po provizorním zašroubování švýcarským nožem vycházeli na cca 1km. Naštěstí Alexandra už byla kousek a cestou začalo se být zase na co koukat a co fotit. A že jsme si auto nenechali c Clyde pod hrází jsme opravu litovali "jen trochu".
 |
Místní zahrádkáři a fanoušci v jednom, mají též fantazii, ovšem propagují jiné sporty než u nás |
 |
Konečně pohled z mostu a máme splněno |
 |
Na závěr mapka s poněkud optimistickým odhadem času, fakticky to bylo 2x tolik, ovšem hromada fotek, asi 8x dotahování kliky a 1x hospoda
|