29. Něco z historie 2. díl

aneb Novozélandské muzejnictví

Ve Wänace je letiště, takové větší "aeroklubové". Nějací soukromníci, vyhlídkové lety, letecká škola, nepravidelná přeprava na jiná větší letiště (Christchurch, Queenstown).

Jednou za dva roky pořádají letecký den Warbirds over Wänaka, zaměřený na WWII, ale termín je Velikonoce. Což mě docela mrzí, že tohle minu. Před lety měli i jeden hangár jako muzeum. Momentálně zavřeno, ale vedle je v provozu Národní muzeum dopravy a hraček. Takže jasná volba co, ještě navštívit.

English Electric Canberra - první proudový bombardér anglického a tedy australského letectva.
Poprvé startoval v roce 1949!, tento kus je z roku 1954

Je to opravdu sbírka "všeho" co se dá považovat za hračku, nebo dopravní, či prostě pojízdný prostředek. Bojují s prostorem, všude naaranžovaná diorámata nečekejte,  je to místy spíše depozitář, a ne všechny exponáty mají popis (ale bojují s tím množstvím položek statečně a hlavní exponáty info cedulku mají).
Jako všechna obvyklá muzea nabízí i prodej hraček a modelářských potřeb.

Takže tu máte panenky, plyšáky, Lego, vláčky elektrické, vláčky plechové, hračky dřevěné i plastové, autíčka Matchbox, modely lodí, Star wars, Harryho Pottera, Barbie, něco jako Merkur, modely lodí, aut letadel, kola, odrážedla, koloběžky, motorky, auta, náklaďáky, autobusy, stavební stroje, tank Centurion, protiletadlové dělo, zemědělské stroje, povozy, stíhačky, džípy, lodě, pluhy...
Jelikož hračky jsou vlastně domácí potřeby, tak tu najdete také šicí stroje, žehličky, mlýnky na maso, sbírku flašek, počítače...

Aranžmá vstupní budovy

"Merkur"



Žádná hračka nepřijde nazmar
    
Velcí plyšáci se taky uplatní



Nepříliš vzdálená historie

Grader na koňský pohon



Vzhledem k poloze země jsou tu k vidění velmi exotické značky aut, většinu nazvů jsem v životě neslyšel, ale také výrazná česká stopa. 

Na ploše stojí dva Migy, oba původně z polského letectva, ale jeden z nich je ze série vyrobené v Aeru Vodochody.

MiG 15 UTI (CS-102)

Čeští výrobci aut a motorek se taky snažili, najdete tu ČZety i embéčka.


Největší rarita je Škoda Trekka, na základě škody Octavia z 50-tých let byl firmou Škoda a novozélandskou Motor Holdings Ltd vyvinut lehký terénní automobil, který byl nakonec vyroben v počtu 2500 ks (1966-73) a exportován i do Austrálie a Indonésie. Jedná se o jediné auto vyráběné přímo na NZ. 

Na muzeum se doporučují 2 hodiny a je to opravdu minum na "zběžné" projití, pro nadšence celý den.