17. Snowmobile

aneb, Jak jsem uvařil skútr 

Opět napřed terminologie. To, co se tady zove snowmobile, je u nás sněžný skútr. Etymologický oříšek je i toto slovo, skútr, nebo skůtr? Je to z cizího slova "scooter" a tudíž nepodléhá základnímu pravidlu o psaní ú/ů. Jako třeba slovo "múza", to by s kroužkem vypadalo taky divně.
Ale pozor, scooter je v angličtině taky koloběžka a naopak snowmobil může být i větší auto, nebo pásák, pro jízdu po sněhu. Zde se tedy budeme zabývat tímto:

Všimněte si: nesvítí

Rád opravuji věci a nemám rád, když něco nefunguje. Ale zase vím, že ne všechno lze opravit selským rozumem. Věci jsou složitější a složitější. Takže se do toho pouštím až po záruce a občas googlím, nebo nově žádám o radu “umělou inteligenci”. A u cizích věcí jsem zvláště opatrný.

Nicméně nesvítící světlo na sněžném skútru je při ranních a večerních jízdách dost velký handicap a tak jsem to začal ve volné chvíli zkoumat. Napřed žárovky. S pomocí AI jsem rozebral světla a nic nenašel. Druhý den, druhé kolo, jsem si nechal poradit z manuálu, opět rychle dohledal ChatGPT, kde jsou pojistky, taky v pořádku. Další krok byl, že v pojistkové skříňce jsou ještě relé. To už jsem ani negooglil, ale po kontrole, že je tam 3x stejná součástka,  jsem nasadil vylučovací metodu a zkusil je mezi sebou vyměnit. No a sláva, po třetím pokusu se světla rozsvítila. Vzal jsem tedy relé, které v dané pozici nefungovalo, jako vzorek co potřebuji, dal to Samovi a frčel domů. Druhý den mi vítězně sděloval, že svítíme.


Všimněte si, svítí

Třetí den vyrazím jako vždy, krásně si svítím a po chvíli ježdění skútr hlásí, že se přehřívá. To je divné, to normálně nedělá a ani to nebylo v kopci, ani těžký sníh. Tak koukám jestli je tam chladící kapalina a chci povolit vršek, ať to může vyvařit. Sice opatrně, ale víčko je malé, plastové hrdlo lehce “ožvýkané” a pootočím o kousek víc než bych měl a už to lítá ven. No stál jsem na štěstí, pro jistotu, stranou. Gejzír to byl pěkný, chvíli to vypadalo, že jsem vyměnil NZ za Island. 

Zkouším, jestli to nedojedu, ale teplota jde nahoru moc rychle a tak jdu raději pěšky pro vodu a cestou dumám kde může být problém. Má to normálně chladič s větrákem, ten se netočil, tak už skoro na jistotu jdu na relé. A taky že jo, odešlo další relé, tentokrát to, co pouští vodní okruh. Tak to zase přehážu, je bílý den, svítit nemusím, tak použiji nové relé pro světla. Doleju vodu a zbytek dne už všechno šlape jak má.

Takže poučení, když je někde víc stejných součástek a jedna po čase odejde, vyměňte je všechny, ušetříte čas a starosti.

Jinak tedy moc nechápu, když si někdo tuhle "věc" koupí jen tak pro radost. Je na tom zima, špatně to zatáčí, stačí malý hrbol, nebo závěj měkčího sněhu a je to na převrácení. Možná to jezdí líp, když to netáhne ten krám na stopy za sebou :-)
Ohledně techniky samotné ovšem klobouk dolů, táhnu 300kg těžký "Ginzu groomer" a navíc většinu času jsou v záběru nože na rozrušení staré stopy, jinak by stopař nedokázal udělat novou stopu pro klasiku.

Jo ale jednu výhodu to má, je z toho dobře vidět dozadu na stopu. Stačí se postavit a otočit, takže většinu času jedu na stojáka.

Nože zvednuty

Nože v záběru

Výsledek, když vše funguje, jak má