16. Dopravně technické okénko
aneb vychytávky
Přišlo na nás období špatného počasí, něco jako naše vánoční obleva. Takže čas na jiná témata.
Jako technika mě samozřejmě zajímá, zda tady něco dělají jinak než my. Sice bují čilý obchodní styk, protože se tady toho moc nevyrábí a bližší je Austrálie, nebo Japonsko (Čínu máme nastejno), ale je to svébytný ostrov a evoluce funguje. Na druhou stranu jsme v Commonwealthu a anglický vliv je zde pořád velký.
Takže auta tu mají 4 kola a volant, frčí tu kruháče, elektřina má 230V a v obchodech zaplatíte VISA nebo MasterCard.
Nelze si ale nevšimnout drobných jinakostí.
Že se jezdí vlevo víme, samozřejmě i kruháče, ale donedávna tu platila přednost zprava a doteď to většina lidí dodržuje. Obvyklá (např. Japonsko, GB) je přednost zleva, analogicky jízdě vpravo a přednosti zprava. Většina křižovatek a všechny kruháče, mají značení, ale občas fakt nevím a raději počkám co se bude dít. Naštěstí provoz nebývá moc hustý. Kromě špičky kolem půl deváté a kolem páté. Školy, práce, jako u nás, ale nestojí to úplně, pořád to pomalu jede, kruháče fungují dobře.
Jelikož jsou tady dlouhé rovné úseky a pak křižovatka, nebo kruháč, častá je cedule, která má čidlo a když se přiblížíte, začne blikat, taky dost dobrý, když jedete po půl noci ze šichty a napůl spíte.
Obdoba naší doporučené rychlosti v modrém čtverci, ale smysluplně a funkčně, plus upozornění na tvar zatáčky
A tady bývá fest náledí, za stromy vpravo je řeka Cardrona
Občas mě dojede někdo, kdo to líp zná a jede trochu svižněji, ale počká až na rovinku, uhne se mu, bezpečně předjede a pokračuje, obvykle jen o malinko větší rychlostí. Když se sjede kolona, nikdo se nesnaží kličkovat, aby byl o 2 auta dřív. Balzám na nervy.
Jak to jezdím každý den, tak jsem zatím 2x uhýbal a 1x už pouštěl kdosi mě :-)
Křižovatka neruší omezení rychlosti. To se mění jen a pouze další značkou. V praxi to vypadá tak, že po vedlejší silnici přijíždíte k hlavní a před vámi, ještě před najetím do křižovatky, je 70, 80, nebo 100. To neznamená, že do té křižovatky máte vletět plnou rychlostí, ale dostáváte informaci, že budete dávat přednost rychle jedoucím vozidlům a pak můžete touto rychlostí pokračovat, jedno kterým směrem. Velmi dobrá vychytávka. Naopak když sjedete z hlavní, tak je hned za křižovatkou rychlost pro danou komunikaci, často společně na jednom sloupku. Prostě tu platí jakési zóny s danou rychlostí. Značku hlavní silnice v podstatě neznají, značka dej přednost, nebo stopka, je jen na vedlejší, když nic nevidíte, jste na hlavní, ale podvědomě na to nespoléháte a dáváte pozor.
Domy a elektřina
Většina staveb je v “norském” stylu. Spíš chata než dům. Zdi tenké, dřevostavby s tloušťkou stěny většinou jen 9cm, ale kovové rámy oken. Takže dost zima, okna ráno orosená. Tepelná čerpadla vzduch-vzduch, na rozdíl od Norska se více využívá režim klimatizace v létě, a ideálně krbík. Tepelko se zapínání jen nouzově, drahá elektřina, tzn. stejně jako u nás. 40 centů za silovou elektřinu, NZ dolar je cca 15,- Kč, a něco navíc za fixní platby.
Tři fáze do domu kvůli cirkulárce tady nevedou. Většinou celá ulice je na 1f a jednoduché trafo. Řeší se to silnějším 1f jističem, třeba 63A místo 3x20.
Zásuvky jsou stejné jako v Austrálii a ještě na pár ostrovech v Tichomoří, ploché kontakty místo kulatých a zásuvka nemá žádné zapuštění pro vidlici, ale je to jen plochá deska s výřezy pro kontakty, vypadá to dost nebezpečně. Na druhou stranu mají super funkci vypínače přímo na zásuvce, takže odpadá otravné vytahování rychlovarky a topinkovače ze zdi.
Po zkušenosti z Norska, kde technik pojišťovny, jako jednu z hlavních věcí, kontroluje odpadový kanálek na podlaze sprchy a technické místnosti a zda je podlaha správně vyspádovaná, tak tady vany a umyvadla často nemají přepad. Když necháte puštěnou vodu, tak vám to přeteče na podlahu (kde není kanálek) a potopa je úplná. Kamarád, co u něj bydlíme, je stavař a říkal, že to nikdy neřešil a opravdu většina umyvadel a van přepad nemá.
Ale zase hrozně řeší, aby někdo nespadl do bazénu (malé děti) a stavební úřad hrozně řeší ploty a zamykatelné branky okol. To že většina domů nemá plot a děcko může utéct na ulici pod auto je OK.
Teorii o darwinovském vývoje stejné funkce, ale v jiné podobě, potvrzuje výskyt čtyřhranného imbusu. Je super, vruty na něm krásně drží a těžko ho protočit, ale znamená to ještě větší sady bitů a nářadí. Protože ty ostatní, jako šestihran, či torx - hvězdičku, používají taky.